Drahí bratia a sestry, aj keď Vianoce sú sviatkami srdca, predsa v pravom slova zmysle sú sviatkami našej viery, ktorej centrom je článok kréda: „Ktorý sa počal z Ducha Svätého a narodil sa z Márie Panny“. „Matka, ktorá Ježiša porodila a drží v náručí, nesie síce dieťa, ktoré vytvorilo jej telo, ale nesie aj svojho Boha, v ktorého verí, ktorý jej vieru dal a ju utváral. Vie, že bude musieť v budúcnosti žiť pre vieru… V počatí nebolo nič zjavné, len číra viera. Teraz drží v náručí chlapca. To je už obrovské rozvinutie malého horčičného semienka viery“ (mystička 20. stor. Adrienne von Speyr). Tajomstvo Vianoc, ktoré nám predkladá pred náš duchovný zrak pravdu: „Slovo sa telom stalo a prebývalo medzi nami“ (Jn 1, 14), alebo vyjadrenú samým Ježišom: „Veď Boh tak miloval svet, že dal svojho jednorodeného Syna, aby nezahynul nik, kto v neho verí, ale aby mal večný život“ (Jn 3, 16), nás zaväzuje k aktu viery a zároveň k jej rozvinutiu na úrovni poznania, aj kresťanského života. Keď Boh poslal svojho Syna na svet, aby nás zmieril so sebou, posiela ho tiež preto aby nám ukázal ako máme žiť plnohodnotne. Nepredstavil nám len jeden z mnohých spôsobov života, ale ten jediný pravý spôsob života. Výrazným príkladom takto rozvinutého života viery je aj prvý mučeník Cirkvi – sv. Štefan, ktorého sviatok dnes slávime. V ňom sa zrkadlí to, čo Panna Mária vedela už v Betlehemskej jaskyni, že „jej viera sa musí podieľať na temnosti viery Syna a na kríži, keď Syn prevezme tajomstvo svojej Matky a v úplnej opustenosti porodí nový svet vykúpenia“. Jeho umučenie je podieľanie sa spolu s Božou Matkou na „duchovných pôrodných bolestiach svojho Syna, čím preberajú svoju spoluvýkupnú rolu“ (Adrianne von Speyer). Prvomučeník a diakon sv. Štefan „žije v Bohu a z Boha, teda v láske, z lásky a láskou“ (Pavol Strauss). To sa prejavuje v prijatí nenápadnej služby diakona, jeho starostlivosťou o núdznych, presvedčivou argumentáciou pred mocnými sveta, k čomu bol vedený Duchom Svätým. Svetlo jeho príkladu chce osvietiť aj naše životy. Musíme priznať, že mnohých z nás, zmorených takpovediac každodenným hrdlačením a zdeptaných neprestajným naháňaním, trápi pocit, že náš život plynie prirýchlo a každým dňom o niečo prichádzame, preto sa zo života vytráca radosť. Už sa ani neusilujeme o rozlet, často sa snažíme len prežiť. Táto civilizačná únava prispieva k tomu, že rastúci počet ľudí cíti beznádej. V snahe niečo so svojím životom urobiť sa obraciame na umelú realitu vytváranú médiami, a preto sme podráždení, unavení a presýtení informáciami, ktorých obsahom sú len negatívne spoločenské, politické, ekonomické, či ekologické javy. V tomto neutešenom stave sveta strácame záujem o Boha a najmä ponuku plodného života, ktoré nám predstavuje prostredníctvom jeho Cirkvi. Sv. Štefan uprostred kameňovania však neupadá do krízy. Jeho rozhodnutie veriť, dúfať a milovať, otvára nad drastickou scénou kameňovania nebo. Vďaka jeho rozhodnutiu milovať do krajnosti, z otvoreného neba prší dážď milostí, ktorého prvým plodom je obrátenie Šavla a jeho plodná misia medzi pohanmi. Táto forma kresťanského života je – ako sa hovorí – „to pravé orechové“, po čom túžia aj naši súčasníci a to, čo očakávajú od nás kresťanov katolíkov: Chcú zažiť niekoho, kto žije ozajstný život, koho slová sú spečatené skutkami. Svetlo, ktoré vychádza z Betlehemskej jaskyne, je svetlo kenózy, poníženia a dobrovoľného zostúpenia do chladu hriechu, spásneho utrpenia, ktoré mystika kontempluje už v novonarodenom Betlehemskom dieťati. Svetlo, ktorým majú svietiť kresťania tomuto svetu je takisto svetlo obetovaného utrpenia, hoci i nezaslúženého. To je najvyšší výraz viery, pretože – ako hovoria veľké postavy našich dejín – ide o utrpenie nevinného. Avšak len ono privádza ľudí všetkých čias ku konverzii, ku Kristovi a do sviatostného spoločenstva Cirkvi. Alebo si myslíme, že Bohu bol blízky len starovek, či stredovek? Či staré zlaté časy? Nie! Aj modernita a postmodernita sú kairos – časom milosti a sú výzvou, aby sme žili kresťanstvo, ktoré jestvovalo v okamihu výstupu Krista na kríž a začalo tým, keď Božie dieťa bolo uložené do jasieľ. Pokiaľ ľudia dnes už neprichádzajú na bohoslužby, alebo sa nehlásia ku kresťanským hodnotám, nie je to len ich chyba. Mnohí – vrátane intelektuálnej elity, od ktorej právom očakávame presvedčivú obhajobu Cirkvi – žijeme svoje kresťanstvo bez nadšenia a žiaľ aj bez adekvátneho poznania vieroučného obsahu našej viery. Žiaci a študenti majú v niektorých prípadoch viac vedomostí o východných náboženstvách, filozofických smeroch, než o svojej náboženskej tradícii a hodnotách v našom národe a v Európe. Aj vedomosti nás praktizujúcich kresťanov o náboženských hodnotách často ostávajú, žiaľ, na úrovni „birmovkových“ vedomostí. Viera si však žiada dôveryplné spoľahnutie sa na Boha zjavenia, ale zároveň i príklon rozumu a vôle k zjavenej pravde odovzdávanej Cirkvou. Dôvera bez poznania, ale aj poznanie bez dôvery nie sú celistvou a teda zrelou vierou. Obe dimenzie viery sú nevyhnutné, ak máme byť ako veriaci akceptovaní spoločnosťou, v ktorej žijeme, ale aj vnímaní ako „svetlo a soľ tohto sveta“ (porov. Mt 5, 13-14), ktoré ho zreteľne a kvalitatívne obohacujú. Áno , viera je predovšetkým Boží dar. Tak ako vzduch, ale musíme ho dýchať; tak ako chlieb, ale musíme ho jesť; ako voda, ale musíme ju piť. Preto skúsme obnoviť v našom kresťanskom živote hodnoty, ktoré sa osvedčili: slávme nedeľu a sviatky so všetkým, čo k nim patrí; vráťme nedeli jej posvätný charakter vyjadrený aktívnou účasťou na bohoslužbách; aj spoločným nedeľným stolom, spoločnou modlitbou, kultivovanou konverzáciou, aktívne tráveným voľným časom, kedy programovo/cielene odložíme mobily, tablety, hry, diaľkové ovládače – čo sú mimochodom naše obľúbené vianočné darčeky. Naše dni, nech sú naplnené okrem prác aj štefansky poňatou diakoniou, čiže starostlivosťou o našich starých, chorých, rodičov, príbuzných, susedov… Prežívajme aj jednotlivé tajomstvá našej spásy v pozornosti a na primeranej intelektuálnej výške. Pokúsme sa o domácu katechézu detí od útleho veku až po obdobie dospievania, aby sme tak v našich rodinách vytvorili zdravé ľudské a duchovné ovzdušie, ktorého prirodzeným vyústením bude zodpovedné rozhodnutie pre sviatostné manželstvo, alebo pre zasvätený život. Nebojme sa byť alternatívou voči tomuto svetu, ktorý nesiaha len na nadprirodzené, ale už aj na prirodzené základy života, deformujúc človeka na konzumenta jedla, módy, sexuality, či informácií. Tým ho predurčuje na okyptený život hlboko pod obraz Boží, ktorý v tieto dni kontemplujeme v Ježišovi – v pravom Bohu, ale zároveň v pravom človeku. Uvedomujme si, že tradované hodnoty, ktoré pochádzajú od predchádzajúcich generácií, sú predovšetkým naším dlhom voči budúcim. Majme na pamäti, že sú nám zverené len na krátky čas, pretože v krátkom čase nášho života rozhodujeme, či ich zdedia aj naše deti a naši vnuci. Boh nás v tomto čase ustanovil za správcov a to je zodpovedná úloha, ku ktorej treba pristupovať s patričnou vážnosťou a zodpovednosťou, v každej oblasti, predovšetkým tam, kde môžeme o nej čestne, slobodne a spravodlivo rozhodovať. Iste, svet nás môže pre vernosť Bohu, Cirkvi, národu i nemenným tradíciám ironizovať, kriminalizovať, ba aj odsúdiť, ako to bolo aj v prípade diakona Štefana. Avšak diakon Štefan tento boj neprehral. Dôveroval v toho, v rukách ktorého je každé konečné víťazstvo. Veď Boh sa stal jedným z nás, aby sa stal spoločníkom na našich životných cestách. „Chyťme sa ruky, ktorú k nám vystiera: je to ruka, ktorá nám nechce nič vziať, ale len dať“ (Pp. Benedikt XVI). V tomto duchu Vám, drahí bratia a sestry, žičím a vyprosujem požehnané sviatočné dni obohacujúce na prehĺbenie našej viery, aby sme svedčili o Božej pravde, láske a pokoji. Váš biskup
.
Pri realizácii projektu bola pôvodná fasáda kostolíka očistená mechanicky ako aj pomocou chemického čistenia. Boli odstránené nevhodné konštrukčné prvky. Tvarovo, remeselným spracovaním a technickým stavom nevyhovujúca oceľová markíza nad vstupom do kostola bola na mieste rozpílená, a deinštalovaná.
Hmota nesúdržných pôvodných omietok, kamenného portálu a sochy sv. Michala Archanjela bola spevnená. Na omietanie boli použité minerálne omietky, s cieľom dosiahnuť poréznosť a pevnosť s originálom. Pri tmelení bolo dôležité rešpektovať zámer na reštaurovanie, postupne rekonštruovať zaniknutú profiláciu ríms, a ostatných prvkov. Rozsah rekonštrukcie určuje využitie pamiatky a konečná úprava, štuková omietka bola nanesená a hladená na povrch starších kompaktných omietok na celom povrchu plášťa objektu. Na doplnenie a domodelovanie chýbajúcich častí kamennej hmoty bol použitý tmel na minerálnej báze Cieľom tmelenia bolo dosiahnuť poréznosť materiálov, štruktúru povrchu a pevnosť tmelu totožnú s originálom. Omietané časti boli ošetrené jednou vrstvou náteru na báze silikátu. Druhá vrstva bude aplikovaná v jarných mesiacoch v roku 2017.
Farebné zjednotenie tmelov (na kamennom portáli a soche sv. Michala Archanjela) s originálom bolo realizované lazúrnymi farbami a prírodnými hlinkami.
The course of restoration work carried out on the barrel vault
1. Cleaning: the secondary adjustments, specified in the opening statements, will be eliminated from the surface of the plaster. The cleaning was realised mostly by mechanical means considering condition of older layers. Cement plaster and seals were removed, stonework was cleaned of dust and impurities.
2. Preservation: the plaster was fixed in places where it was released from the coating ground.
3. Plastering, float plastering: following the implementation project it was necessary to apply the remediation plaster approximately up to the height of crown of the arch borders. In places where the older plasters were not preserved, cement plasters were applied. These were completely removed. To the stonework, the remediation system was applied in the required thickness. On the prepared coating ground float plasters were applied. The float plasters structurally match the required surface.
4. Colour retouching, surface adjustments: full-area partly transparent coat of paint was applied by adding lime paint with light-stable pigments.
5. Recording: All the procedures were recorded in detail and in both, writing and pictures over the course of the restoration.
Restoration proposal at a glance
During the restoration, the secondary plaster layers were eliminated up to the layer originating in the third quarter of the 18th century.
It is a secondary baroque adjustment of the vault which is very similar to the original layer and it is preserved in very good condition. After removing these layers, preserved fragments of the original layer were discovered. The newer plaster layer does not overlap the original one. It is only connected to it and unified in colour. After cleaning, the condition was consulted with the representatives from KPÚ Banská Bystrica. These experts decided not to present analogous wound probes and barings, on the contrary, after preservation of older layers it was decided to unify the whole space with a new float plaster with a white (broken white) lime coating. Restoration execution was carried out in accordance with the implementation project in which the conditions and application of remediation system were clearly defined.
Date 1574
Restoration proposal of the northern underpass at a glance and its course
As the presence of the original Renaissance plaster was confirmed the restoration proposal included its revealing thereby the plan was to eliminate secondary adjustments, sealing of cracks in plaster layer as well as a colour retouching. Restoration execution was carried out in accordance with the implementation project in which the conditions and application of remediation system were clearly defined.
1. Cleaning: All the secondary adjustments were removed from the plaster surface. The cleaning was done by mechanical means considering the condition of Renaissance layer of the plaster. The newer layers of plaster were cut off on the all constructions approximately up to the height of the vault borders. The purpose was to apply remediation system in the required thickness.
2. Preservation: In the places where the plaster was released from the coating ground it was fixed by lime grout.
3. Cementing: Decline of the original plaster layer was fixed by refilling using a lime-based cement. The plaster surface was united into a single structured surface.
4. Colour retouching: Retouching was carried out by adding lime paint with light-stable pigments.
5. Recording: All the procedures were recorded in detail and in both, writing and pictures over the course of the restoration.
Datovanie vyryté do čerstvej omietky – 1574
Návrh reštaurovania severného podjazdu v skratke a jeho priebeh
Keďže sa potvrdila prítomnosť pôvodnej renesančnej omietky jej úpravy, návrh na reštaurovanie zahŕňal jej prezentáciu a teda odstránenie sekundárnych úprav, zacelenie prasklín tejto omietkovej vrstvy a tiež farebnú retuš. Reštaurátorská realizácia bola realizovaná v súlade s realizačným projektom, kde boli jasne stanovené podmienky a aplikácia sanačného systému.
1. Čistenie: Z povrchu omietky boli odstránené všetky sekundárne úpravy. Čistenie bolo vykonané mechanickým spôsobom s ohľadom na stav renesančnej vrstvy. Na všetkých zvislých konštrukciách boli cca do výšky nábehov klenby osekané vrstvy mladších omietok. Cieľom bolo aplikovanie sanačného systému v potrebnej hrúbke.
2. Konzervovanie: V miestach, kde bola omietka uvoľnená od podkladu, bola fixovaná injektážnou maltou na vápennej báze.
3. Tmelenie: Úbytky pôvodnej omietkovej vrstvy boli doplnené tmelom na vápennej báze, povrch omietky bol zjednotený do jednotne štrukturovaného povrchu.
4. Farebná retuš: Retuš bola realizovaná vápennym náterom s pridaním svetlostálych pigmentov.
5. Dokumentácia: Všetky stavy počas priebehu reštaurovania boli písomne a fotograficky zdokumentované.
Priebeh prác uskutočnených na reštaurovaní valenej klenby
1. Čistenie: z povrchu omietky budú odstránené, v úvode bližšie špecifikované sekundárne úpravy. Čistenie bolo vykonané prevažne mechanickým spôsobom s ohľadom na stav starších vrstiev. Cementové omietky a plomby boli odstránené, murivo bolo zbavené prachu a nečistôt.
2. Konzervovanie: v miestach kde bola omietka uvoľnená od podkladu bola fixovaná.
3. Omietanie, gletovanie: podľa realizačného projektu bolo nutné aplikovať sanačnú omietku cca do výšky nábehu záklenku. Na miestach kde sa staršie omietkové vrstvy nezachovali, boli v minulosti použité cementové omietky. Tie boli odstránené až na murivo, kde bol sanačný systém aplikovaný v odporúčanej hrúbke. Na pripravený podklad boli realizované gletované omietky tak, aby povrch svojou štruktúrou zodpovedal požadovanému povrchu.
4. Farebná retuš, povrchová úprava: celoplošný čiastočne transparentný náter bol realizovaný vápenným náterom s pridaním svetlostálych pigmentov.
5. Zdokumentovanie priebehu: všetky stavy počas priebehu reštaurovania boli písomne a fotograficky zdokumentované.
Návrh reštaurovania v skratke
Počas reštaurovania boli odstránené sekundárne vrstvy, až po vrstvu z tretej štvrtiny 18. storočia. Ide o sekundárnu barokovú úpravu klenby, ktorá je svojim charakterom veľmi podobná originálnej vrstve a je zachovaná v pomerne dobrom stave. Po odstránení týchto vrstiev sa na klenbe objavili zachované fragmenty originálnej vrstvy, ktoré novšia vrstva omietky neprekrýva, iba sa k nej napája a zjednocuje farebne. Po očistení bola realizovaná konzultáciu skutkového stavu so zástupcami KPÚ Banská Bystrica, ktorý rozhodol o neprezentovaní analogických sond a odkryvov, naopak bolo po konzervovaní straších vrstiev odsúhlasené zjednotenie celého priestoru novou gletovanou omietkou, opatrenou bielým (lomená biela) vápenným náterom. Reštaurátorská realizácia bola realizovaná v súlade s realizačným projektom, kde boli jasne stanovené podmienky a aplikácia sanačného systému.