Vernisáž výstavy Jany Zaujecovej – Gloriae Dei creatum na Nitrianskom hrade – pozvánka

V Katedrále – Bazilike sv. Emeráma na Nitrianskom hrade sa v sobotu 2. júla 2022 uskutoční vernisáž výstavy pod názvom „Jana Zaujecová – Gloriae Dei creatum (Utvorené na slávu Božiu)“.  Výstava pozostáva z kolekcie liturgických rúch všetkých liturgických farieb. Nosnými exponátmi budú rúcha zo slávnosti Sedembolestnej Panny Márie, na liturgiu v Šaštíne 15. septembra 2021 ktorú celebroval pápež František. Centrálnym prvkom výstavy bude prezentácia bielo zlatistého rúcha špeciálne vytvoreného pre pápeža Františka. Súbor rúch budú dopĺňať verše poetky Anny Amadiny ako aj texty v slovenskom a anglickom jazyku. Autorkou rúch je Jana Zaujecová. Kurátorkou výstavy je Mgr art. Pavla Lazárková Trizuljaková PhD. Organizátorom výstavy je Diecézne múzeum na Nitrianskom hrade. Výstava potrvá od 2. júla 2022 do 31. augusta 2022. Všetci sú srdečne pozvaní!

Cieľom výstavy je spomienka na návštevu pápeža Františka na Slovensku v Šaštíne v septembri 2021, ako aj predstavenie liturgického roka vo výbere farebnosti rúch. Každé liturgické obdobie bude mať farebné zastúpenie. Zároveň ide o prezentáciu autorkinej liturgickej tvorby. Výstava je zameraná hlavne na vrchné liturgické rúcha kazuly (ornáty) a dalmatiky. Ide o prvú autorskú výstavu autorky, pri ktorej slovenskej verejnosti predstavuje kolekciu liturgických odevov, ktoré všetky, spĺňajú svoj liturgický účel. Jana Zaujecová sa tvorbe liturgických rúch venuje od roku 2003. Na rúchach vytvára miniatúrne textilné svety, ktoré umiestňuje na rúcha. Odovzdáva posolstvo zakódované v plstených štruktúrach. V odevoch badať napätie medzi detailom a celkom, prepracovaný detail kontrastuje s monumentálnym odevným celkom. Kombinácia farieb je vyvážená, tón v tóne, autorka pracuje s množstvom nuancí  a jemných farebných kontrastov. Prostredníctvom prepracovanej autorskej techniky plstenia podáva citlivé interpretácie sakrálnych tém, ktoré najčastejšie spracúva pomocou náznakov reality, tušených znakov. Neraz využíva aj klasickú tému kríža, avšak vždy s nových textilným akcentom. Formálne spracovanie samotného symbolu kríža je jednoznačné, symbol je jednoduchý, najvýraznejšie hovorí textilné prepracovanie a prehnetenie materiálu pod rukami autorky. Plstené časti autorka dopĺňa hodvábnymi detailmi na spôsob textilnej koláže. Ovčie rúno kombinuje s ďalšími materiálmi ako je surový hodváb, hrubý, drsný hodvábny buret v štrukturálnom kontraste s jemnejším – šantungom.